maandag 4 juni 2007

Tour des Pays de Savoie


't Koereurke - Ma 04/06/2007


Sinds jaar en dag stuurt Fabrice aan de geïnteresseerde supporters onder de vorm van een mailbericht een eigenhandig geschreven verslag van zijn gereden wedstrijden door. Ook deze week maakt geen uitzondering op deze mooie regel. Via de onvolprezen wielersite Directvelo hebben we dit weekend zelf “en direct” de Tour des Pays de Savoie op de voet kunnen volgen maar een verslag van Fabrice zelf is natuurlijk nog net iets leerrijker. Het is de bedoeling om in de toekomst de persoonlijke Fabrice-berichten ook op deze fab-fansite een onderkomen te geven
Hier volgt de aflevering van deze week.

Hallo allemaal,

't koereurke heeft er sinds gisteren zijn 3e rondje op evenveel weken tijd opzitten. Na de Tryptique Ardennais en de Ronde de l'Isard was ik van vrijdag tem zondag aan de slag in de Tour des Pays de Savoie, een 3-daagse in de Alpen...


Tijdrit Tour des Pays de Savoie (Chapareillan - Chambéry) : 27e op 105 deelnemers
Ik had het genoegen de 9e editie van de Tour des Pays de Savoie op gang te mogen brengen, want ik startte als eerste renner voor een openingstijdrit van 14.7km. Daarin een lastig heuveltje en een zoppenat wegdek. Na een uiterste inspanning klokte ik een tijd van 19min33sec. Goed voor mijn beste tijdritresultaat van 2007: de 27e plaats. Was best tevreden met mijn tijdrit en de vreugde werd compleet toen ploegmaat Jan Ghyselinck de overwinning op zak stak met een minieme voorsprong van 43 honderdsten op de Fransman Jérôme Coppel. De sfeer zat direct in de ploeg, we zagen het zitten...

Rit 2 Tour des Pays de Savoie: (Albertville - Ville la Grand): 20e op 105 deelnemers
Deze eerste halve etappe op zaterdag ging over een afstand van 88km. Onderweg moesten 2 (kleine) beklimmingen overwonnen worden. Na deze beklimmingen was het peloton nog 60 man sterk. In de vlakke finale sprong ik regelmatig mee in vluchterspogingen, waaronder één met ploegmaat Maxime Vantomme en 5 anderen. Het zag er even goed uit, maar toen werden we gegrepen. Maxime sprong even later nog eens mee en kreeg de Fransman Rousseau in steun. We hadden alle vertrouwen in de spurterskwaliteiten van Maxime en de twee bleven vooruit. En jawel, 2 op 2 voor Beveren2000. De laatste 10km had ik m'n handen vol met de aanvallen Jérôme Coppel, 2e in de stand. Die mochten we absoluut niet laten rijden. Onder de rode vod probeerde ik zelf nog een gooi te doen naar een dichte ereplaats, maar werd op 300m gegrepen. Ik werd nog 20e na een mooie wedstrijd. Nu 22 in de stand. Jan bleef leider. Onze Deen Thomas Kvist pakte daarenboven nog eens de bergtrui!

Rit 3 Tour des Pays de Savoie: (Ville la Grand - Motz): 21e op 105 deelnemers
De tweede halve etappe op zaterdag was er een van slechts 75m, maar wel 75 lastige kilometers! Reeds van bij het begin zat het spel op de wagen. Thomas sprong als eerste mee om punten voor de bergtrui te sprokkelen. Bij het voorspel van de eerste beklimming ging een groepje met Olivier Maes in de achtervolging en niet
veel later demarreerde ikzelf uit het peloton, op zoek naar de leiders. Toen kregen we een kopgroep van zo'n 17 man met 3 man van B2000 vertegenwoordigd! Maar we kregen opdracht niet mee te werken, aangezien Jan even in moeilijke papieren zat in het peloton. Na goed 15km vals plat bergop werden we gegrepen door het peloton. Toen begon de eerste serieuze klim van de dag. Ook de wind was de ganse rit een lastige factor. Er werd een eerste schifting doorgevoerd en Jan had duidelijk een mindere dag, want hij moest lossen op de klim. Bijna op de top liet ik me uitzakken om zo onze leider in de afdaling terug naar de groep der favorieten te brengen. Ook na de afdaling kregen we het hard te verduren. Coppel was ervan door gegaan met 3 anderen. Maxime en ikzelf moesten alles uit de kas halen om ze pakken. En direct na deze inspanning stond een nieuwe klim op het menu. Het was er een in open vlakte en de wind blies er zeer hard. Ook nu had Jan het moeilijk, maar ditmaal kon hij het zelf rechtzetten en zo kwamen we met een elitegroepje van 15 man boven op de top met voor B2000: Thomas Kvist, Jan Ghyselinck en ikzelf. In een lange, heel licht dalende afdaling dikte onze groep aan tot 30 man. In de finale gingen 3 man op avontuur. De ploeg van Coppel en onze ploeg onderhielden het tempo in het peloton om de kloof niet te groot te maken. Na een knappe rit van de ploeg kwamen we over de finishlijn in Motz, in een prachtig decor, langs een meer en een rots: ongelofelijk!
Oja, ik werd 21e na veel hard labeur en nu 16e in het klassement! De regelmaat zelve: 27e 20e 21e, maar daar had ik de dag nadien toch graag eens verandering in gebracht. Op de Col du Glandon zou het wellicht niet tot een spurt komen...hehe...


Rit 4 Tour des Pays de Savoie: (St Jean de Maurienne - Col du Glandon): 6e op 105 deelnemers
Na een bijna vergissing omtrent het startuur stond Beveren2000 nog net op tijd aan de start in St Jean de Maurienne. In het begin van de rit waren de benen nog wat zwaar bij de eerste klim, maar in tegenstelling tot vorige week in de Ronde de l'Isard beterden ze nu heel wat sneller. Op de tweede col werd de eerste schifting weer gemaakt en weer bleven we met zo'n 40 over. Ondertussen was Thomas terug op pad gegaan met een paar anderen om punten voor zijn bergklassement te pakken. Op 10km van de voet van de Glandon, kwam er onder leiding van de ploegen van de topklimmers (La Pomme Marseille: Martin) (UCI: Ospina) een hergroepering zodat we met zo'n 45 konden beginnen aan de legendarische beklimming van liefst 22(!) lastige kilometers! Van bij de eerste kilometer spatte alles uit elkaar. Ik wist na het bekijken van het roadbook dat het venijn van de col in de staart zat en besloot de klim op mijn manier aan te pakken. Zo'n 7 renners probeerden direct topfavoriet Daniel Martin te volgen. Daarna volgde ik in een groepje van 10 met toen nog Jan Ghyselinck, die de schade zou moeten beperken. Ik reed constant in derde positie in ons groepje. En een voor een vlogen ze eraf. Ook Jan moest eraan geloven. Steun bieden zou maar weinig opleveren met nog 18km klimmen te gaan en dus besloot ik mijn kans te gaan. Met ons drietal raapten we de ene overmoedige na de andere op. Toen wist ik het, ik had de juiste tactiek gekozen om me niet te vergalopperen in het begin. Op 4km van de streep zat ik nog steeds bij die 2 en toen raapten we de Amerikaan Tejay van Garderen op. Pas op 3km van de finish begon ik te wankelen. Ik liet de 2 rijden en sleurde me met de rest van mijn krachten richting top. De laatste 3km waren ook de steilste kilometers. Toen zei ploegleider Peter De Maere in het oortje dat Van Garderen meer dan 26sec na mijn moest binnenkomen voordat ik de jongerentrui zou pakken! Dat nieuws sloeg aan bij mij en motiveerde om echt tot op het bot te gaan, tot er geen sprankeltje energie meer in zat. Ik kwam op een superdeluxe 6e plaats over de meet. Ik werd daarmee ook 6e in het eindklassement!
EN...de Amerikaan van Garderen kwam 54 seconden na mij over de streep en zo pakte ik de winst in het jongerenklassement met 28" voor op de Amerikaan!!

EINDSTAND TOUR DES PAYS DE SAVOIE: 6e op 105 deelnemers

EINDSTAND BESTE JONGERE: 1e plaats
!!!! -------- (jongerentrui mee naar huis)

Ik kreeg een wel zeer originele trofee overhandigd door de organisatoren.
Super super super, wat een dag. Nagenoeg iedereen die over de meet rolde was een lijk, onvoorstelbaar!

Voor Beveren2000 een superweekend: 2 ritzeges, 2 dagen gele trui, de bergtrui, de combinétrui en de jongerentrui
Dit zie ik als de bevestiging van mijn 12e plaats van vorige week op Guzet-Neige tijdens de Ronde de l'Isard.
Na 3 weken in het rondencircuit de hebben gedraaid, doe ik het nu even wat rustiger aan en zal zaterdag waarschijnlijk de kermiskoers in Westouter betwisten.
Zo, tot zover dit ultralange koereurke, 'k hoop dat je je volop hebt kunnen inleven in het koersgebeuren naar de top van col du Glandon,

Met vele groetjes,

't koereurke Fabrice Naert



Geen opmerkingen: