donderdag 27 maart 2008

't Koereurke - Do 27/3/2008

Beste mensen,
't koereurke heeft er een drukke week opzitten! Niet minder dan 4 wedstrijden heb ik gereden op 6 dagen tijd.

Zuidkempense Pijl (GP Wilfried Peeters) (Mol): 70e op 182 deelnemers

Voorbije zondag werd ik door de ploeg geselecteerd voor deze wedstrijd in de verre Kempen.
Al na 5km trokken een achttal renners op avontuur en namen direct een grote voorsprong. Niemand van onze ploeg was daarin vertegenwoordigd, dus moest ik aan de slag aan de kop van het peloton samen met enkele ploegmaten om de kloof te beperken. Dit deden we tot op 2 ronden van het einde, tot Jan Bakelants, Thomas Vedel Kvist en Sven Nooytens er een ploegentijdritje van maakten en probeerden met z'n drieën de kloof met de leiders te dichten. Ze zouden uiteindelijk nog dicht komen, maar raakten er net niet bij. Mijn werk zat er intussen op en bolde binnen in een uitgedund peloton op de 70e plaats. Zo snel mogelijk naar huis en me goed verzorgen, want de dag erop moest ik terug paraat staan in de beloftenwedstrijd van Moorslede. Daar moesten enkele renners van Beveren aan de slag om hoofdsponsor Demedts, die daar gevestigd is, te plezieren. Wat net als vorig jaar uitstekend zou lukken...

Moorslede-Vierkaven: 3e op 28 deelnemers

Met 28 renners stonden we aan de start van een wedstrijd vol met sneeuw- en hagelbuien en bovendien een grote portie wind.
Beveren2000 had 5 renners aan de start. Vanaf de 2e ronde gingen we met z'n vijven vol door en slechts 2 niet-Beveren2000-renners konden ons tempo volgen.
Even later gingen we met 4 aan de haal, waarvan 3 van onze ploeg (Jelle Wallays, Jan Ghyselinck en ikzelf).
We wilden al snel de zege veilig stellen. Jelle demarreerde en Jan ging erachterna. Ik bleef achter als waakhond.
Jelle won voor Jan. Ik maakte het Beveren-festijn compleet door mijn kompaan te kloppen voor de 3e plaats. Na mij werd Julien Vermote nog 6e en Sven Nooytens 7e. Een sterke collectieve prestatie, alvast goed voor de moraal!


Grote Prijs Stad Waregem: 54e op 200 deelnemers

Eerst moest er een grote ronde van 95km afgewerkt worden in de Vlaamse Ardennen. Daarna nog 3 plaatselijke ronden van 15km met telkens de beklimming van de Holstraat (andere kant Nokereberg).
Direct na de start waren er al de eerste aanvallen. Ik mengde me volop in het wedstrijdbegin in de hoop mee te zitten in een vroege vlucht. Uiteindelijk miste ik de goeie trein. Geen nood, de wedstrijd was nog lang en vol hindernissen..Helemaal vooraan koos ik m'n plekje uit bij het aansnijden van de eerste beklimming van de dag, de Berendries. Niemand die zich echter al geroepen voelde om een cartouche te verschieten, wat vrij logisch is. Iets later was 't koereurke opnieuw terug te vinden op de eerste rijen bij de beklimming van de Valkenberg. Wederom werd aan het peloton geen al te grote schade toegebracht. Zo geschiedde het dat een quasi volledig peloton richting Oude Kwaremont reed. Ik wist dat het heel belangrijk was daar vooraan te zitten, want direct na de Kwaremont volgde de Kalkhovenberg en de Patersberg. Die triple zou ongetwijfeld het peloton in stukken en brokken trekken. Ik besloot te anticiperen en trok samen met ploegmaat Olivier Maes en Dries Depoorter in de aanval niet ver van Zulzeke, op zo'n 7km van de Oude Kwaremont. Het was vechten om een voorsprong maar uiteindelijk raakten we toch lichtjes weg, zodat we afgescheiden aan de Kwarmont konden beginnen. ik voelde echter wel al dat de benen serieus begonnen te verzuren en had dus zeker geen supergevoel. Eenmaal boven kregen we het gezelschap van de absolute voorwacht van het 'peloton'. Toen volgden Kalkhovenberg en Patersberg (o wat een marteling). Niemand die er sneller reed dan 5km per uur denk ik. Maar toch, van een peloton was nu echt wel geen sprake meer. Alles lag in verschillende groepjes, en ik zat helemaal vooraan. Ondanks m'n slechte benen zag het er dus verre van slecht uit op dat moment. Maar helaas, ter hoogte van Kerkhove en Kaster vonden steeds meer groepjes terug de aansluiting bij ons selectief gezelschap. Met een groep van terug om en bij de 90 renners trokken we nog over Tiegemberg en Nokereberg, alvorens een eerste keer aan de aankomst voorbij te komen. Toen volgden dus nog 3 ronden van 15km. Nog steeds reden 5 overgebleven vluchters over aan de kop van de wedstrijd. Ik wist dat de beteren uit het peloton de sprong nog zouden maken naar de kopgroep en wist dus exact wat me te doen stond. Maar helaas behoorde ik vandaag niet tot de 'beteren'. Misschien wel de weerbots van voorbije wedstrijden (in zeer slechte weersomstandigheden). Zo bleef ik dus machteloos achter in het peloton. Uiteindelijk werd ik 54e. Ik had er meer van verwacht, maarja, op naar de volgende wedstrijd hé, 't seizoen is nog zo lang..

Die volgende wedstrijd wordt zondag gereden. Dan is 't te doen in de beloftenkoers van Pittem. Weer niet ver van huis dus.
Maandag breng ik U dan op de hoogte van de avonturen van 't koereurke in Pittem.

Sportieve groeten,
Fabrice Naert

Geen opmerkingen: