maandag 14 april 2008

't Koereurke - Ma 14/4/2008

Beste supporter,

Van vrijdag tot en met zondag was ik actief net over landsgrens. Rond Charleville-Mezières vond de UCI-wedstrijd Circuit des Ardennes plaats.
Een indrukwekkend deelnemersveld aan de start van deze 3-daagse rittenwedstrijd..Heel veel continentale ploegen, met daarin toch niet weinig ex-profs.

1e rit Circuit des Ardennes (161km): 30e op 144 deelnemers

Op de col du Loup (5km lang, op 20km van de aankomst), waar alles uit elkaar spatte, ging ploegmaat Bakelants in het offensief. Hij kreeg de 4-voudig Letse kampioen Saramotins mee.
Ze hielden het nog net tot op de streep. Bakelants werd 2e. 3 seconden later mocht ik samen met 45 andere renners spurten voor de 3e plaats. Ik werd als 30e afgevlagd. In het klassement sta ik uiteraard ook 30e en 13e belofte

2e rit Circuit des Ardennes (161km): 61e op 144 deelnemers

In deze rit had ik een slecht gevoel, de hele rit lang. Er werd ook fameus geknald onderweg. Op karakter doorstond ik toch alle hindernissen, maar op 5km van de streep splitste het peloton in 2 door waaiervorming. Ik was net niet mee met groep 1 en kwam zo binnen op 41" van winnaar Martin Pedersen (ex prof bij CSC, nu bij het sterke GLS-blok), die alleen binnenkwam en op 30" van de eerste groep. Pedersen nam ook de leiderstrui over van Saramotins. Ik werd 33e in de stand.

3e rit Circuit des Ardennes (82km): 21e op 144 deelnemers

De hele rit werd gecontroleerd door GLS, de ploeg van leider Pedersen. Elke ontsnappingspoging was een kort leven beschoren. Iedereen maakte zich dus op voor een spurt BERGOP met een compact peloton. Al van 20km voor de streep begon het positie kiezen en kwakken langs alle kanten. Rond positie 45 kon ik de slotklim van 600m aanvatten. Ik gaf alles, stak nog veel renners voorbij en werd nog mooi 21e! Pedersen blijft leider en diende in de namiddag zijn leidersplaats te verdedigen in de 17km-lange tijdrit.

Tijdrit Circuit des Ardennes (17km): 54e op 144 deelnemers
Een moeilijk in te delen tijdrit, met van in de start een stuk van 1km licht bergop. Dan een afdaling en daarna een heel lang stuk 'vlak' tegen de wind in. Toen was er een klim van zo'n kilometer lang, om zo met de wind in de rug naar de finish te rijden.
Ik vond snel een goed ritme en wou zeker niet té groot willen duwen. Uiteindelijk zaten er voor mij teveel lange, valsplat-stukken in waarop kracht belangrijk was. Op de klim kon ik wel wat tijd goedmaken. Ik werd 54e op precies anderhalve minuut van de Sloveen Gregor Gazvoda, wat voor mijn doen op zo'n parcours en in dergelijk deelnemersveld niet zo slecht is.

EINDSTAND CIRCUIT DES ARDENNES: 35e op 144 deelnemers

Uiteindelijk werd ik 35e in de eindstand en 13e belofte!
Veel belangrijker echter: Ploegmakker Jan Bakelants reed een zeer knappe tijdrit en greep zo in extremis nog de eindzege in deze hoogaangeschreven Circuit des Ardennes!
Beveren2000 won ook het ploegenklassement!!

Van deze 3-daagse zal ik hoe dan ook zeer veel deugd gehad hebben met het oog op de komende weken/maand.
Volgende week hoop ik aan de start te staan van Luik-Bastenaken-Luik, een koers die me wel fascineert.
Maar nu eerst goed recupereren en me goed verzorgen.

Vele Ardense groeten,

Fabrice

Geen opmerkingen: