maandag 12 mei 2008

't Koereurke - Ma 12/5/2008

Supporters,

Dit weekend was ik zowel zaterdag als zondag actief.

Zaterdag trok ik naar de beloftenkoers in Moerbeke-Geraardsbergen. 65 deelnemers. Een lastige omloop met wat klimwerk erin. Vorig jaar reed ik daar ook en toen kwam ik op een domme manier ten val door een klein steentje op de weg.
Al in de 3e ronde leek de beslissing een feit, toen ik samen met 7 anderen een mooie voorsprong op het achtervolgende peloton aan het opbouwen was.
Maar alsof den duivel dermee gemoeid is..Toen onze voorsprong zo'n kleine halve
minuut bedroeg reed de renner voor mij tegen het achterwiel van zijn voorganger..Hij valt en Naertje duikt erover. Het lot is me wellicht niet gunstig gezind in Geraardsbergen. Eerst wat bekomen van de klap (schaafwonden aan elleboog en knie) en toen besloot ik mijn weg verder te zetten, want ik steek in goede conditie. Ondertussen was het peloton me ook al voorbij gereden. Ik pikte er terug aan en direct erna, op de beklimming, probeerde ik in volle vechtlust in mijn eentje nogmaals de kloof naar de groep leiders (de groep waartoe ik behoorde voor de val), toe te knallen. Het leek me nog te gaan lukken ook, want op de top van de beklimming reden ze nog maar zo'n 40 meter voor me uit. Maar toen zat ik volledig à bloc en zij konden natuurlijk elkaar aflossen. Langzamerhand zag ik ze terug kleiner worden. Weg waren ze. Uiteindelijk besloot ik dan ook wijselijk me terug te laten uitzakken in het peloton. Ik had enkele serieuze inspanningen gedaan. Eens in het peloton merkte ik ook nog dat mijn voorrem sleepte. Alles zowat bij elkaar deed me tot de beslissing komen van uit de koers te stappen. Ik kon me beter 's anderendaags in het Vlaams-Brabantse Leefdaal revancheren op mijn gemiste kans van zaterdag.

Leefdaal: 3e op 50 deelnemers

Een zeer selectieve omloop, vergelijkbaar met de dag voordien in Geraardsbergen, maar met een nog steilere klim van zo'n 250 meter. Opnieuw werd de beslissende vlucht snel tot stand gebracht. In ronde 3 kwamen we met 14 renners in de spits van de koers. Daarin ook 2 profs van Veranda's Willems: Kenny Van Braeckel en Stijn Ennekens. Ook Europees Kampioen veldrijden bij de juniores Vincent Baestaens was erbij. De samenwerking was direct goed en enkele ronden later mocht het peloton afgeschreven worden voor de zege. Op drie ronden van het einde begon er wat animo in de kopgroep te komen. Onder impuls van Van Braeckel en Ennekens spatte de groep op de klim volledig uiteen. Ik haakte aan en we waren toen weg met 5 man. Driekwart ronde later konden nog 3 renners terug aansluiten, zodat we met 8 renners de laatste 2 ronden ingingen. Terug kwamen er aanvallen op de klim, maar ditmaal zonder verdere gevolgen. De laatste ronde zou beslissend worden. Elke ronde had ik al naar boven gefietst op m'n kleine plateau, op souplesse, dus de benen voelden zich geroepen om toch eens op de grote plateau naar boven te knallen. Ik ging er keihard vandoor op de klim. De meesten konden zich nog vastbijten in mijn wiel. Toen even later Kenny Van Braeckel mij remonteerde, trok ik mij terug op gang om mee te springen. Ook de waal Jonathan Bertrand kon nog meeglippen. Met 3 gaven we alles tot de voorsprong geruststellend leek. Ik wist dat ik weer met 2 goede sprinters opgezadeld zat. In een spannende sprint, waarin ik me toch eervol verdedigde, moest ik uiteindelijk genoegen nemen met de laagste podiumplaats. Desalnietemin een tevreden koereurke die met een gerust gemoed naar de volgende belangrijke weken kan toeleven.

Vrijdag wordt in Hamoir de Triptyque Ardennais op gang geschoten. Deze gerenomeerde driedaagse rittenkoers is voor mij de ideale voorbereiding op de Tour de l'Isard (22-25/05) en de Tour des Pays de Savoie (30/05-1/06). Toch kom ik zeker niet zonder ambitie aan de start, zeker niet met het stijgende vormpeil. Maar Beveren2000 start met een enorm sterke ploeg dit jaar, zodat het belangrijker wordt om een goed collectief geheel te vormen. Alle info over de Triptyque Ardennais vind je op www.triptyqueardennais.be


Tot volgende week maandag met een verslag van den Triptiek, en weet ook dat TOUR DE L'ISARD (22-25/05) RECHTSTREEKS TE VOLGEN is OP HET INTERNET:
eerst www.fabricenaert.be en dan aanklikken 'Tour de l'Isard' (wordt binnenkort uitgevoerd). ZEKER NIET VERGETEN, WANT IK WERD AL AANGESPROKEN VOOR EEN INTERVIEW.

Sportieve groeten van 't koereurke...

Fabrice Naert

Geen opmerkingen: