zondag 13 juli 2008

't Koereurke - Za 12/07/2008

Beste supporters,

't koereurke heeft er een drukke vijfdaagse opzitten. Van woensdag tem zaterdag was ik actief in de Ronde vd Provincie Luxemburg, terwijl ik de zondag nog de Souvenir Patrice Bar in Beyne-Heusay (een hoogaangeschreven interclub met provinciale selecties voor 1e en 2e jaars beloften)reed.

Na mijn korte rustperiode en 2 goede trainingsdagen, vatte ik dus de Ronde vd Provincie Luxemburg aan.
De eerste 2 dagen ging het vrij goed! Ik was telkens mee met de eersten.
In rit 1 te Durbuy mocht ik met een dertigtal renners (waaronder ook Davy Commeyne) sprinten voor de 9e plaats. Ik werd die rit 22e. Winnaar werd veldrijder Niels Albert voor zijn ploegmaat-veldrijder Philipp Walsleben en ploegmaat Maarten De Jonge.
In rit 2 te Chiny ging de overwinning naar ploegmaat Logan Hutchings, die in de spurt afrekende met zijn Duitse metgezel. In een spurt bergop kon ik me nog mooi als 12e plaatsen en kwam als 14e in het alg klassement met dezelfde tijd als de 9e. Niels Albert behoudt de leiderstrui. Logan komt 2e in de stand, Maarten blijft 3e.
In de 3e rit rond Bertogne verging het me minder goed. De iets mindere basisconditie die ik bezat liet zich dan blijken. Ook stond ik die dag op met een lichte prikkeling in de keel, zodat ik besloot niets verder meer te forceren. Het klassement mocht ik dan wel vergeten en kwam die rit binnen in de bus op 20 minuten van winnaar Kenny Van Braeckel. Voor Beveren2000 niet echt een goede dag, want Maarten De Jonge, die in de finale een gooi deed naar ritwinst en de leiderstrui, kwam eizona ten val nadat één van zijn tubes van de velg schoot. Hierdoor verloor hij veel tijd.
De laatste rit werd verreden met start en aankomst in Arlon. Het enige wat ik nog kon bereiken in deze ronde was een mooie rituitslag. Ik besloot mee te gaan in de voorspelbare vroege vluchten. Hierin slaagde ik, maar na 80 kilometers was alles weer te herdoen. Reeds een tijdje met de koers van zondag in Beyne-Heusay in mijn hoofd, stapte ik bij het binnenrijden van Arlon na 120km uit de wedstrijd. Maarten De Jonge kon zich op de meest respectvolle manier wreken op zijn tegenslag van de dag voordien en won de laatste rit. 2 ritwinsten voor B2000 in deze Ronde vd Provincie Luxemburg, niet slecht!

Souvenir Patrice Bar (Beyne-Heusay): 1e op 114 deelnemers, interclub provinciale selecties

Na een uitstekend verblijf van zaterdag op zondag bij vrienden uit Bastogne, ging het met de vertrouwde supporters richting Beyne-Heusay, waar ik vorig jaar als 1e jaars belofte als 7e eindigde. Ik was alvast goed opgewarmd... In het begin van de wedstrijd voelde ik de mindere fitheid ten opzichte van de andere renners, maar al snel ging het beter. Na 20km stak ik op de zelfde plaats als vorig jaar het vuur aan de lont. We raakten uiteindelijk met zo'n 20 renners weg van het peloton. Tis geflikt zou je zeggen, maar de windrichting (in de rug) was niet echt in ons voordeel. Zo kwam alles terug samen. Ik bleef niet stilzitten en wilde net als vorig jaar vroeg weggeraken uit het peloton, maar het wilde maar niet lukken. Na 60km wedstrijd reed ik na een zoveelste aanval plots alleen in de spits van de koers. Iets te enthousiast nam ik een scherpe bocht naar rechts bergop en bleef met mijn klikpedaal tegen de grond haperen. Ik ging onderuit, en ..daar was het peloton terug. Ik raapte mijn bidon op die eruitgevallen was en bekwam heel even van het klapje. Toen ging ik verder, tot ik zag dat mijn voorwiel sleepte. Ik stopte nogmaals en zette de rem open. Op die klim kon ik daarna weer de aansluiting met het peloton vinden. Ondertussen vloeide de adrenaline door mijn lichaam, maar ik besloot het koppeke verstandig bij de zaak te houden. Na nog 15km reden we terug richting Beyne-Heusay en dus met de wind op de kop. Ik ging eerst mee in een vlucht van 5, maar de anderen zagen het al snel niet meer zitten. Ik wel en ik ging door. Willem Wauters van Davo Team ging mee met mij. Hij verklaarde me echter wel zot om dit te doen op ruim 60km van de aankomst. Ik had er geen oren naar en porde hem wat aan mee te werken. Maar zijn aflossingsbeurten waren allesbehalve overtuigend. Zo zagen we een groepje van 7 naderen. Ik deed het dan ook maar wat rustiger aan en we lieten ons bijbenen. In dat groepje interessant volk: Joris Wagemans (Davo), Björn De Decker en Jens Keukeleire (Soenens Germond), Birger Leys, Yannick Eijssen en later ook Frederique Robert (PWS Eijssen) en nog enkele enkelingen. Na de eerste passage aan de aankomst waren we echter nog met 5: Birger Leys, Joris Wagemans, Pieter Serry, Björn De Decker en ikzelf. De zware slotklim naar de finish eiste z'n tol. Wat goed was, want als enkeling tussen die ploegen met 2-3 renners is dat niet altijd even eenvoudig. De geloste Yannick Eijssen kon iets later nog terug de aansluiting vinden. Het was dus oppassen voor het PWS Eijssen-duo (Leys-Eijssen). En inderdaad, Yannick ging er op 6km van de streep vandoor. Bij ons wou niemand voor elkaar de kastanjes uit het vuur halen. Leys deed het afstoppingswerk. We hielden de leider wel voortdurend in het vizier, wat goed was met de slotklim voor de boeg. Op 2km van de meet begon de klim al geleidelijk aan. Ik reed op kop en iedereen weigerde nog over te nemen. Ik besloot het verstand op 0 te zetten en er een (klim)tijdritje van te maken. Op de steile stukken op kasseien reed ik mijn kompanen uit het wiel. Ik naderde zienderogen op Yannick Eijssen. Op 400m van de streep was ik erbij. Ik bleef nog even in zijn wiel, schakelde naar het groot verzet en trok mijn sprint op gang. Eigenlijk was ik daarvoor al zegezeker, want ondanks alle geleverde inspanningen zat er nog steeds wat dash op. Ik behaalde op die manier mijn EERSTE SEIZOENSOVERWINNING, en tevens ook mijn EERSTE OVERWINNING ALS BELOFTE!! En West-Vlaanderen aan de winst.

Zeer goed voor de moral, die de voorbije weken toch soms op een lager pitje stond. De druk is van de ketel, en na mijn talrijke ereplaatsen in de Franse rittenkoersen en vele kermiskoersen, doet deze overwinning met meerwaarde me enorm veel deugd!

Nu ben ik reeds in de Franse Pyreneeën, waar ik 3 weken verblijf om me voor te bereiden op de komende maand augustus.
Dan staan deze 3 wedstrijden in fluostift aangeduid:
- 5 tot 10 augustus Tour des Pyrénées
- 24 augustus BK La Roche
- 26 tot 31 aug Ronde van Aosta

Voor de Tour des Pyrénées zal ik waarschijnlijk nog de plaatselijke wedstrijd in eigen Aarsele betwisten op 2 augustus.

Met bergachtige en overwinningsgroeten,

Fabrice

Geen opmerkingen: