maandag 11 augustus 2008

't Koereurke - Ma 11/08/2008

Dag supporter,

Mijn eerste doel van de maand augustus zit erop. Van woensdag 6 tot en met zaterdag 9 augustus reed ik in Frankrijk en Spanje de Tour des Pyrénées, een hoogaangeschreven rittenkoers in het hooggebergte voor beloften én eliterenners zonder contract. Het deelnemersveld was zeer internationaal en dus heel sterk.

rit 1 Tour des Pyrénées (Tarbes - Loudenvielle): 9e op 123 deelnemers
De grootste hindernis van de dag was ongetwijfeld de col d'Aspin, gekend van de voorbije Tour, waar de cobra Riccardo Riccò verwoestend uithaalde. Eén en ander van die prestatie is ondertussen wel achterhaald.. Wij moesten de klim omgekeerd doen en op de top was het nog 25km te gaan naar de aankomst in Loudenvielle. Maar alvorens de Aspin te beginnen stonden 85 kilometer op onze teller. De rit werd gekenmerkt door een vlucht van 15 man. Slechts enkele daarvan deden in volle finale nog mee voor de overwinning. Ik hield me gedeisd in het peloton wachtte de Aspin af. Daar ging het uitstekend. Eerst moest ik wel 5 renners (met daarbij ploegmaten Bakelants en De Jonge) laten rijden, maar op mijn tempo kon ik toch bovenkomen met mijn 2 ploegmaats. Bakelants en ikzelf gaven ons volledig om de achterstand op de 5-koppige leidersgroep te beperken. Uiteindelijk werd ik na een mooie race knap 9e op 51 seconden van de winnaar. Veelbelovend begin, mijn voorbereiding op deze rittenkoers leek dus gelukt..

In de volgende 3 ritten echter liet mijn lichaam het compleet afweten. Ik werd respectievelijk nog 56e, 61e, 68e en in het eindklassement 51e. Terwijl ik in de eerste rit een enorme frisheid vertoonde (wat zich uitte in het bereiken van hoge hartslagen in koers), was ik de dagen erop maar een schim van mezelf. Mijn hartslagen stegen niet meer en ik geraakte nooit nog aan mijn overslagpols..Niet dat ik me heel moe voelde, maar in koers ging het gewoon niet. Net als vorig jaar, toen ik de laatste rit spectaculair crashte, is deze Tour des Pyrénées ondanks die mooie eerste rit een zware teleurstelling voor mij. Het lichaam kan raar doen, daar ben ik me nu meer dan ooit van bewust. De enige positieve zaken die ik eraan overhoud zijn: wijze lessen voor de toekomst, een eerste rit die toch bewijst dat ik het kan en de reis-koerservaring zelf, wat achteraf altijd voldoening en plezier geeft.
Ik ga niet bij de pakken blijven zitten. Er staan immers nog enkele topkoersen op het programma: eerst is er natuurlijk het Belgisch Kampioenschap in La Roche op 24 augustus, bijna direct gevolgd door de Giro della Vallé d'Aosta (http://www.girovalledaosta.it/) van 26 tot 31 augustus. Tussendoor rijd ik nog enkele kermiskoersen.

Ook is er volgende week zondag 17 augustus opnieuw de WIELERJEUGDDAG WEST-VLAANDEREN in de Tulpenlaan in TIELT.
(http://users.pandora.be/wielerjeugddagwestvlaanderen)
We hopen op mooi weer en zoals andere jaren op een talrijke opkomst.

Groetjes

Fabrice

Geen opmerkingen: